29 Mei 2010

PROGRAM 1 MALAYSIA BERSAMA RAKYAT ANJURAN JASA BETONG MERIAH



JOHAN.. Zon Biru manjadi johan dalam sukaneka tersebut

KEDUA.. Zon Kuning


KETIGA.. Zon Merah

Betong, 29 Mei 2010. Seramai 400 orang terlibat dalam Program 1 Malaysia Bersama Pemimpin anjuran Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) Betong. Program yang berlangsung di Kompleks Sukan Betong mendapat kerjasama daripada Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Ranting Kampung Hilir / Tengah Betong, Kampung Masjid / Passa Betong dan Ranting PBB Kampung Baru Hulu / Hilir Betong dimana acara sukaneka telah dilangsungkan.


Pengisian acara sukaneka dalam program ini ialah bertujuan untuk mengeratkan perpaduan dan semangat kerjasama dikalangan penduduk kampung dan untuk mewujudkan masyarakat bersatu-padu dan harmoni melalui aktiviti sukan, pertemuan serta pergaulan pada program ini.

Perasmian majlis telah disempurnakan oleh Encik Isik anak Utau Setiausaha Politik Ketua Menteri Sarawak yang mewakili Yang Berhormat Datuk Patinggi Tan Sri Dr Alfred Jabu anak Numpang, pada sebelah paginya.

Ketika berucap menjayakan dan merasmi majlis berkenaan, Isik menyeru kepada semua penduduk supaya sentiasa menjaga perpaduan kaum, tidak kira dimana berada dibandar mahupun didesa sebagaimana dalam teras gagasan 1 Malaysia.

“Perpaduan adalah satu daripada teras gagasan 1 Malaysia dan kita haruslah menjaga keharmonian dan perpaduan kaum yang telah menjadi amalan kita disini selama ini. Perhubungan rapat dan kerjasama antara masyarakat setempat haruslah sentiasa diamalkan bagi mengelak kekecohan dan perkara yang tidak diingini berlaku. Mungkin kita disini berbeza dengan dibandar kerana kita dapat melaksanakan aktiviti bersama” .Seru Isik.

Dalam majlis berkenaan beliau telah meluluskan peruntukan sejumlah RM 5,000.00 untuk pelaksanaan program seumpama itu bagi tahun yang akan datang. Beliau turut mencadangkan untuk menubuhkan satu jawatankuasa khas bagi mengendalikan kebajikan dan sukan Kampung Melayu Betong.

“Dalam jawatankuasa itu nanti akan dipengerusikan bersama oleh ketiga-tiga ranting Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Kampung Melayu Betong ini, sebagaimana yang telah dilakukan pada hari ini. Dan semua wanita dan Pemuda PBB akan diserap terus untuk menjadi ahli dalam jawatankuasa itu nanti”.

“Penubuhan jawatankuasa itu nanti sekurang-kurangnya menjadi landasan untuk ketiga-tiga ranting PBB diKampung Melayu Betong ini untuk melaksanakan aktiviti sukan bersama dan menjaga kebajikan penduduk kampung disini. Dan mungkin kita boleh menambah acara lain untuk tahun-tahun yang akan datang, seperti acara untuk kanak-kanak sekolah atau acara untuk veteran lama bagi menyerikan aktiviti kita”. Tambah Isik.

Turut hadir dalam majlis perasmian ialah Encik Tony Malang anak Chabu Pegawai JASA Betong dan Encik Blacky Sanggat Pegawai JASA Bukit Saban.



TERIMA KASIH.. Isik menerima cenderamata daripada pengerusi pengelola


Tony Malang menyampaikan hadiah kepada


MENGHIBURKAN.. acara bolasepak berkain pelikat


Pada sukaneka itu, pasukan Ranting PBB Kampung Baru Hulu / Hilir Betong akan diletakkan dalam Zon Kuning manakala Ranting PBB Kampung Masjid / Passa Betong dan pasukan Ranting Kampung Hilir / Tengah Betong pula diletakkan dalam Zon Merah dan Biru.

Sebanyak 11 acara telah dipertandingkan antaranya acara isi air dalam botol menggunakan span, pancing botol, lari bawa bola ping-pong menggunakan sudu, tiup belon sampai pecah, lari dalam guni berganti-ganti, bola sepak lelaki (berkain pelikat), tarik tali lelaki dan wanita, kuit, menganyam ketupat dan membuat kuih asli.

Hadiah wang tunai berjumlah RM500.00 telah menjadi rebutan berserta piala iringan bagi yang menjadi johan. RM400.00 untuk tempat kedua dan RM300.00 ditempat ketiga.

Dalam majlis penutupan Encik Tony Malang anak Chabu Pegawai JASA Betong telah dijemput untuk menyampaikan hadiah kepada pemenang dimana pasukan Zon Biru telah menjadi Johan. Pasukan Zon Kuning dan Zon Merah masing-masing di tempat kedua dan ketiga. Majlis yang berakhir sekitar jam 5 petang berlangsung dengan meriahnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan