23 Mei 2010

PROGRAM BICARA ILMU SEMPENA KONVENSYEN MODAL INSAN PERINGKAT LUAR BANDAR SARAWAK 2010 DI SMK SPAOH



IKHLAS DARI KAMI... Nasir menyerahkan cenderamata kepada Dr Richard



 
Majlis penyerahan sijil kepada peserta

 
Ucapan penangguhan oleh Dr Richard

RAMAI... penyertaan yang amat menggalakkan


Spaoh, 23 Mei 2010. “Keluarga merupakan Institusi Sosial yang bertanggungjawab terhadap perkembangan anak-anak kerana dalam kehidupan seharian, ibu bapa adalah merupakan orang yang paling rapat dengan kehidupan anak-anak mereka. Ibu bapa memainkan peranan yang sangat penting dalam membentuk hala tuju pendidikan anak-anak. Sekiranya ibu bapa gagal dalam membuat perancangan yang betul sudah tentulah anak-anak menjadi mangsa kepada kealpaan mereka dan seterusnya anak-anak akan tercicir dalam pelajaran mereka”. Memetik teks ucapan Dr. Richard Rampu yang mewakili Yang Berhormat Encik Robert Lawson Chuat, ADUN N.32 Bukit Saban semasa merasmikan Penutupan Program Bicara Ilmu bersempena Konvensyen Modal Insan Peringkat Luar bandar Sarawak 2010 di SMK Spaoh kelmarin.

“Dalam keadaan ini kemahiran dan ilmu keibubapaan menjadi satu keperluan yang amat penting untuk semua ibu bapa . Kemahiran dan ilmu ini dapat diperolehi melalui pembacaan, mengikuti majlis-majlis tentang keibubapaan seumpama hari ini serta berkongsi pengalaman dengan cerdik pandai dan juga ibu bapa yang lain”. Tambah beliau

Program yang dianjurkan oleh Pejabat Pelajaran Daerah Betong dengan kerjasama Kementerian Kemajuan Luar Bandar / Lembaga Kemajuan Bintulu(BDA) dan Pejabat Residen Betong, turut dihadiri ibu bapa pelajar SMK Spaoh serta penduduk kampung yang berdekatan.

Kehadiran peserta yang amat menggalakkan dimana seramai 768 orang yang hadir, melepasi sasaran awal seramai 400 orang.

Program ini adalah kesinambungan daripada Majlis Pelancaran Konvensyen Modal Insan Luar Bandar (KPLB) yang pernah diadakan sedikit masa dulu. Ianya merupakan gerakan untuk memperkasakan penduduk desa dengan 3 daya utama (daya manusia, daya ekonoomi dan daya pasaran) bagi memastikan mereka mempunyai modal insan yang relevan untuk memulakan inisiatif mencapai wawasan membangun keluarga sejahtera.

“Objektif program ini diadakan adalah untuk meningkatkan kesedaran, pengetahuan dan kemahiran ibubapa luar bandar sebagai perancang modal insan dan fasilitator pembelajaran anak-anak”. Menurut Encik Nasir bin Len, Penyelia, Pejabat Pelajaran Daerah Betong dan orang yang bertanggungjawab mengendali dan memperkenalkan program berkenaan dengan kerjasama SMK Spaoh.

“Selain itu ia juga bagi memantapkan Institusi keluarga luar bandar sebagai wadah utama pencegah gejala sosial, disamping menjadi perunding kerjaya anak-anak setelah tamat pendidikan formal peringkat menengah”. Ujarnya lagi.

Program yang berkonsepkan ceramah dan bengkel telah dikendalikan bersama oleh Encik Nasir sendiri yang membentang Laporan prestasi akademik dan faktor kemerosotan pelajar di Bahagian Betong.

Pegawai dari BDA yang memperkenalkan tentang Projek SCORE, Impak dan Peluang Pekerjaan,

Encik Mohd. Suib bin Haji Maknun, pegawai Yayasan Sarawak yang membentangkan Tips dan Teknik Merangsang anak belajar dan;

Tuan haji Kipli bin Haji Yasin, seorang pakar perunding Motivasi Keibubapaan yang mengetengahkan Petua Membina Keluarga Bahagia dan Mendidik Anak.

Beberapa aktiviti lain turut diadakan termasuklah Expo Pendidikan dan kerjaya . Sebanyak 36 agensi terlibat menjayakan pameran termasuk daripada PTPL, Kolej Komuniti, Politeknik, UiTM, UNIMAS, ILP Yayasan Sarawak. Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK), Pejabat Kesihatan, Lembaga Tabung Haji, Baitulmal serta Pameran Buku.

Hadir sama dalam majlis berkenaan ialah Encik Richard Ngabong, Pegawai Tadbir Sarawak Daerah Spaoh, Encik Awang Ali bin Pengiran Amin, Pegawai Lembaga Kemajuan Bintulu dan Tuan Haji Ismail bin Haji Jaya, Pengetua SMK Spaoh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan