02 Jun 2010

“PESTA HARI GAWAI”

BETONG(02 Jun 2010). Perayaan Gawai Dayak bukan sahaja untuk satu kaum sahaja bagi masyarakat di Negeri Sarawak yang berbilang kaum dan berbagai agama tetapi disambut sama oleh rakan-rakan yang lain. Namun adat resam sesuatu kaum yang menyambut sesuatu perayaan harus dihormati dan tidak sepatutnya diterima pakai dalam kaum yang lain kerana ianya mungkin akan menimbulkan masalah sekiranya kurang memahaminya.

Akibat terlalu banyak meminum air ‘tuak’ dan beer seorang pemuda yang baru sahaja balik daripada ‘ngabang’ bersama seorang rakannya di sebuah rumah panjang berdekatan sempena perayaan Gawai baru-baru ini telah mengamuk. Kejadian berlaku apabila abang kepada pemuda tersebut telah menegur beliau kerana balik dalam keadaan mabuk. Beliau yang dalam keadaan terhuyung hayang dan separuh sedar menganggap teguran abangnya satu kesalahan lalu mengajak abangnya bertumbuk.

Abangnya yang tidak mahu memanjangkan perkara ini tidak peduli akan ajakan beliau untuk bertumbuk. Pemuda itu marah sambil berteriak dan bertindak aggresif dan mengangkat serta menghempas pasu bunga yang ada disekitar rumah mereka. Tindakannya yang melampau dan aggresif menyebabkan seorang lelaki yang kebetulan mendengar mereka bertekak terus menghampiri pemuda tersebut dengan niat untuk meleraikan mereka namun lelaki tersebut tidak mampu untuk melawan tindakan aggresif pemuda berkenaan.

Melihat keadaan itu penduduk kampung yang ada di persekitaran tidak berani untuk menghampiri dengan dekat. Tindakan itu juga menyebabkan seorang daripada penduduk yang berhampiran disitu bertindak menelefon pihak polis.

Pegawai polis yang sampai disitu juga tidak mampu untuk memujuk pemuda berkenaan dan hanya mengharap supaya pemuda itu berhenti daripada bertindak melulu dan hanya menunggu saat untuk bertindak dengan lebih berwaspada.

Dalam keadaan yang kecoh berkenaan, rakan pemuda yang sama-sama pergi ‘ngabang’ tiba di tempat itu lalu memujuk beliau. Beliau yang mampu ditenangkan oleh rakannya tidak berdaya dan hanya teresak-esak dan menangis.

Penduduk kampung yang penuh sesak melihat keadaan berkenaan bagaikan menonton satu Pesta. Namun ianya hanyalah satu tragedi sempena ‘Hari Gawai’.

1 ulasan:

  1. mcm2... nya lah penyakit nama dah ngirup.. ma mbuk, pulai ke bilik.. tido, ngenat kdri nyee.. ang ngeransi... lagi urang abis bbadi tgal ktai ma ngransi.. huhuhuhu..

    BalasPadam