08 Mei 2010

KARNIVAL GAWAI DAYAK 2010


Majlis perasmian.. Dato Romie memotong reben



Betong, 08 Mei 2010. Walaupun detik perayaan Gawai Dayak masih jauh untuk diraikan namun Jawatankuasa Sambutan Karnival Gawai Dayak 2010 Peringkat bahagian Betong telah memulakan program bagi menyambut dan meraikan perayaan tersebut.


Bertemakan ‘Aram Meh Kitai Segulai Sejalai’ berbagai aktiviti telah dirancang bagi menjayakan program berkenaan. Antara aktiviti yang dijalankan ialah Pertandingan Menyumpit, Pertandingan Ai Tuak, Pertandingan Ngajat Iban, Pertandingan Badminton dan gerai-gerai jualan.

Aktiviti berlangsung sepanjang hari pada 08 Mei 2010 diadakan di Perkarangan Dewan Panglima Rentap Betong itu berjalan dengan lancar dimana gerai-gerai jualan telah dibuka seawal jam 8.00 pagi. Penyertaan daripada pelbagai jabatan dan orang perseorangan telah mengambil bahagian dan membuka gerai mereka.

Encik Mahli turut turun padang....

No. 16..... gerai Pejabat Pelajaran Daerah Betong

Dato' Romie sempat singgah di gerai PPD Betong

gerai yang penuh sesak dengan pengunjung...


Pejabat Pelajaran Daerah Betong juga tidak kurang dengan sambutan mereka. Gerai yang menggambarkan Satu Malaysia, dimana kakitangan jabatan berkenaan tidak mengira bangsa turut sama menyertai aktiviti yang dirancangkan itu. Gerai dibuka seawal pagi lagi dengan perhiasan lengkap dengan bunga yang dijual sebagai penyertaan Karnival kali ini. Digabungkan dengan berbagai jenis jualan termasuklah ikan masin berbagai jenis, Kuih muih, lemantak, bunga perhiasan, perhiasan iban termasuklah pakaian dan perhiasan ngajat, tenunan pua, anyaman dan berbagai jenis.

Turut sama menyertai jualan ialah Encik Mahli bin Rosli, Pegawai Pelajaran Daerah Betong, Encik Vevien Mujah Timbalan Pegawai Pelajaran Daerah Betong bersama Ketua-ketua Unit dan kakitangan sama-sama hadir menjayakan aktiviti berkenaan.

Program berkenaan telah dirasmikan oleh Dato’ Romie Sigan Daniel Residen Bahagian Betong. Upacara memotong reben menandakan perasmian dan acara dimulakan berlangsung sekitar jam 9.00 pagi. Ketua-ketua jabatan, dan ketua-ketua masyarakat turut dijemput sama dalam majlis tersebut.

Dato’ Romie dan semua ketua jabatan dan ketua masyarakat turut juga berkesempatan melawat di gerai-gerai yang berjual.

Beliau seterusnya menyaksikan pertandingan Kumang yang dilangsungkan di Dewan Panglima Rentap Betong dan pertandingan Menyumpit yang diadakan diluar Dewan berkenaan.

Aktiviti lain yang turut dijalankan ialah pertandingan Ngajat Iban yang dilangsungkan pada sebelah petangnya juga di Dewan berkenaan.

Pertandingan Badminton yang sebahagian daripada aktiviti dalam karnival berkenaan akan dilangsungkan pada keesokan harinya di Dewan yang sama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan