07 September 2010

40 PESAKIT HOSPITAL BETONG TERIMA SUMBANGAN HAMPER HARI RAYA DARIPADA PERSATUAN WARGA TUA(PPWT) BETONG

UNTUK ALBUM.. Ahli rombongan PPWT bergambar bersama staf hospital sebelum menyerahkan hamper kepada pesakit.


TERIMA KASIH.. Zawawie(baju putih) menyerahkan hamper kepada Ridwan sempena program tersebut


Zawawie menyampaikan hamper kepada salah seorang pesakit yang juga merupakan ahli PPWT


Sumbangan ikhlas dari kami.. Zawawie


Wan Ahmed turut menyampaikan hamper kepada salah seorang pesakit disitu.



BETONG(Selasa). Seramai 40 orang pesakit di Hospital Betong telah menerima sumbangan berbentuk Hamper daripada Persatuan Warga Tua Betong (PPWT) apabila persatuan tersebut mengadakan program kemasyarakatan hari ini .

Program yang dirangka khas dengan kerjasama Jabatan Kebajikan Masyarakat Betong merupakan program sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri 2010. Ini adalah keperihatinan persatuan terbabit sebagai memperingati akan masa-masa senang dan susah dalam usia yang semakin lanjut oleh persatuan berkenaan selepas ini.

Pesatuan Warga Tua Betong yang ditubuhkan pada tahun 2000 kini dalam usaha menambahkan bilangan ahli mereka yang kini menjangkau 150 orang telah bergerak aktif mengajak masyarakat tempatan untuk menjadi ahli mereka yang terdiri daripada berbilang kaum dan bangsa.

Pada masa sekarang ahli persatuan tersebut adalah dikalangan kaum Melayu, Iban dan Cina yang berusia 60 tahun keatas dan berdaftar.

Menurut pengerusi persatuan berkenaan yang juga pengerusi persatuan pesara Tuan Haji Abang Zawawie bin Abang Rajit, persatuan yang mendapat kerjasama yang padu daripada Jabatan kebajikan Masyarakat tersebut telah berusaha memohon bangunan sendiri untuk mereka bergerak lebih aktif lagi selepas ini dengan memohon berek yang tidak digunakan lagi kepada pihak berkuasa tempatan.

Haji Zawawie juga memohon kepada pihak hospital Betong khas nya dan Kementerian Kesihatan amnya, satu keistimewaan serta layanan terbaik kepada pemegang kad warga tua yang mendapatkan rawatan dihospital tersebut dan mempromosikan persatuan tersebut kepada warga tua yang lain yang belum mendaftar menjadi ahli supaya segera berbuat demikian sebagai langkah untuk mendapat hak tersebut.

Pada majlis yang sama, Encik Ridwan bin Salman yang mewakili Pengarah Hospital berkenaan turut mengalu-alukan kedatangan dan sumbangan yang diberikan.

Ridwan juga menerangkan beberapa kekurangan yang dihadapi oleh pihak Hospital berkenaan dalam usaha menambah baik pengurusan hospital tersebut. Antaranya, beliau memberitahu bahawa Lembaga Pelawat Hospital Betong yang tidak lagi aktif sejak tahun 2000 dan setiap tahun telah mengajukan permohonan kepada Kementerian Kesihatan untuk mendapatkan kelulusan.

Selain itu Ridwan juga menjelaskan kekurangan Doktor merupakan masalah utama di hospital berkenaan. Hospital tersebut sekarang hanya ada 2 orang Doktor tempatan dan 2 orang lagi Doktor asing.

Beliau juga memohon bantuan daripada Persatuan-persatuan dan orang perseorangan yang ada diBetong ini agar sama-sama dapat membantu menyuarakan kekurangan yang ada agar dapat diperbaiki dan diberi penambahbaikan oleh pihak Kementerian Kesihatan selepas ini.

Program yang turut dihadiri oleh wakil Pegawai Jabatan Masyarakat Betong, KK Wan Ahmed bin Wan Chee, Ketua Kampung Kampung Baru Hulu Betong, KK Hjh Rasidah bt Hj Julaihi, Ketua Kampung Masjid Betong, David Biju Setiausaha PPWT, Edward Augustine Langi Setiausaha Pesatuan Pesara serta ahli yang lain berakhir dengan penyampaian sumbangan kepada semua pesakit-pesakit yang didaftarkan diwad-wad di hospital berkenaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan