19 September 2010

SK ABANG ABDUL KADIR BETONG ANJUR MAJLIS KHATAMAL AL-QURAN DAN KHATAM TADARUS j-QAF SEMPENA RAMADAN

BETONG. (02 September 2010). Pendekatan untuk membimbing anak-anak mempelajari Al-Quran merupakan tanggungjawab yang harus dilaksanakan sebagai umat Islam. Namun pendekatan tersebut juga merupakan salah satu matapelajaran yang telah diwujudkan diperingkat sekolah rendah lagi oleh hal yang demikian Sekolah Kebangsaan Abang Abdul Kadir Betong telah merangka satu Majlis Khatamal Al-Quran dan Khatam Tadarus j-QAF semalam.

Bertemakan Al-Quran Menjana Tranformasi mereka telah mengadakan majlis tersebut di Masjid Jamek Betong dengan disertai seramai 17 peserta Khatam dan 85 orang peserta Khatam Tadarus j-QAF murid-murid sekolah berkenaan serta menyelitkan beberapa aktiviti sempena Ramadan al Mubarak.

“Objektif kita mengadakan majlis ini adalah bertujuan untuk melatih murid-murid mempelajari Al-Quran serta mempertingkatkan kemahiran Murid-murid terhadap Al-Quran dengan mensasarkan aktiviti tersebut kepada murid-murid dari Tahun 2 hingga Tahun 5 yang mahir membaca Al-Quran”. Menurut Ustaz Kamaruddin bin Mohammad selaku penyelaras program yang juga merupakan guru Pendidikan Islam di sekolah berkenaan.

“Kita menggunakan sistem Tadarus Berkumpulan dan melaksanakan program tersebut dengan cara Talaqqi Musyafaha dimana murid-murid yang menyertai Khatam tersebut membaca Al-Quran secara berhadapan dengan guru”.

“Majlis ini juga merupakan tahun ketiga berturut-turut sekolah kita membuat aktiviti tersebut dimana pada tahun 2008 kita menggunakan khidmat guru-guru KAFA dan guru-guru Pendidikan Islam di sekolah kami untuk melaksanakan Tadarus Al-Quran sempena Ramadan

Pada tahun 2009 pula kita menggunakan khidmat guru-guru Pendidikan Islam dan guru-guru j-QAF yang mana pada tahun tersebut kita telah melaksanakan program bersama penduduk kampung di Surau Darul Dakwah Kampung Tengah Betong.

Pada tahun ini, kita telah sama-sama membawa guru-guru j-QAF, Pendidikan Islam dan guru KAFA bagi melaksanakan program yang dirancang”. Tambah beliau.

Antara aktiviti yang turut diselit dalam majlis berkenaan ialah penyampaian cenderahati kepada semua peserta Khatam seterusnya penyerahan Sumbangan Wang Untuk Anak-anak Yatim oleh Pegawai Pelajaran Daerah Betong Encik Mahli bin Rosli yang diserahkan kepada Guru Besar sekolah berkenaan Encik Abang Udai bin Abang Achang sempena majlis tersebut.

Majlis Berbuka Puasa dan Solat Maghrib berjemaah turut dijalankan di Masjid Jamek Betong sebelum jamuan makan di adakan di perkarangan Sekolah Kebangsaan Abang Abdul Kadir Betong pada akhir majlis berkenaan.

Turut hadir dalam majlis berkenaan ialah jemputan-jemputan khas, ketua-ketua masyarakat dan ibu bapa peserta yang mengambil bahagian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan