29 Julai 2010

INTEGRITI PENTING DALAM PENGURUSAN KEWANGAN - MAHLI

Anis memberi penerangan kepada peserta dalam taklimat tersebut


Fokus.. peserta mendengar dengan penuh minat


Ngatiyem mencurahkan ilmu yang ada kepada para Guru Besar dan Pembantu Tadbir

BETONG. Pejabat Pelajaran Daerah Betong telah mengadakan Taklimat Pengurusan Kewangan dan Akaun untuk 24 buah Sekolah Rendah yang mengurus Sistem Geran Daerah Betong hari ini.



Seramai 48 orang peserta telah dijemput yang terdiri di kalangan Guru Besar dan Pembantu Tadbit yang menguruskan Kewangan di peringkat sekolah masing-masing telah hadir dalam taklimat berkenaan.



Tujuan taklimat berkenaan ialah bagi memberi pendedahan kepada peserta untuk menguruskan dan mengendalikan sisitem Kewangan dan Akaun di sekolah masing-masing.



Taklimat berkenaan turut dikendalikan bersama oleh Cik Ngatiyem Fashar yang merupakan Pegawai Eksekutif di Pejabat Pelajaran Daerah Betong, Encik Johan Joseph Penolong Akauntan di pejabat berkenaan dan Encik Anis Madeli Ketua Unit Pengurusan Pembangunan Kemanusiaan juga di pejabat berkenaan.



Dalam sesi taklimat tersebut mereka telah memberi penekanan kepada beberapa perkara tentang pengurusan kewangan yang Akauntibiiti dan berkesan. Mereka turut berkongsi pandangan dan pendapat mengenai tatacara mengurus dan membuat pembayaran.



Selain itu mereka juga telah memberitahu tentang pengagihan wang yang telah dimasukkan ke akaun kewangan sekolah-sekolah terlibat serta peruntukan-peruntukan yang sebenarnya perlu dibelanjakan dan tatacara urusan seterusnya.



Terdahulu Encik Mahli bin Rosli Pegawai Pelajaran Daerah Betong telah memberi kata-kata aluan kepada peserta. Dalam aluan beliau mengharapkan semua peserta berjaya menguruskan kewangan dengan sempurna.



“Perkara yang penting dalam pengurusan Kewangan ialah Integriti kerana setiap kita mesti mempunyai jiwa yang suci dalam mengendalikan sebarang urusan berkaitan kewangan dan keyakinan yang tinggi dalam usaha itu”. Tegas Mahli ketika beliau berucap dalam majlis tersebut.



“Guru Besar wajib mengetahui semua tatacara dan sistem pengurusan kewangan sekolah. Jangan hanya mengharapkan Pembantu Tadbir sahaja yang menguruskan sebarang pembayaran dan tidak mengetahui perkara yang sepatutnya telah diurus. Jangan pula nanti kita terperangkap dengan perkara-perkara yang tidak diingini oleh kesilapan sendiri”. Tambah beliau.



Taklimat berkenaan telah memberi pengetahuan yang amat berguna kepada semua sekolah yang terlibat dan berjaya meyakinkan kepada semua peserta dan sekolah yang telah melaksanakan Sistem Geran terutama sekolah-sekolah yang baru sahaja melaksanakan sistem tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan