19 September 2010

SAMBUTAN RAYA KAMPUNG MASJID BETONG SEDERHANA TETAPI CERIA

BETONG (07 September 2010). Suasana sambutan Hari Raya menjadi suram bila aktiviti bertuntung lampu minyak tanah tidak dapat diadakan di Betong. Kemeriahan adat bertuntung lampu minyak tanah yang menjadi amalan dari dahulu lagi terpaksa dilupakan apabila menjelang malam 7 likur hingga beberapa malam seterusnya hujan turun di hampir setiap kawasan di Betong.

Hanya kerdipan lampu neon yang berbagai warna dan corak menghiasi setiap buah rumah di kawasan kampung tersebut dapat menceriakan suasana pada malam tersebut.

JKKK Kampung Masjid Betong dengan Kerjasama Ranting PBB Kampung Masjid Betong telah bersetuju mengadakan pertandingan Hiasan Lampu Elektrik bagi menyerikan suasana malam hari Raya di kampung tersebut.

Dengan adanya pertandingan tersebut semangat Raya dapat dirasakan menjelangnya hari lebaran 1 Syawal yang dinantikan umat Islam setelah sebulan berpuasa. Ianya juga sebagai satu aktiviti yang dirancang bersama Ranting PBB Kampung Masjid Betong. Semangat satu padu dapat diamalkan bila hampir semua rumah dihiasi dengan kerlipan lampu hiasan bagi mencantikkan malam Raya.

Pihak jawatankuasa telah menilai pertandingan sehari sebelum hari raya dan seterusnya pada malam raya bagi mencari dan memperolehi keputusan yang tepat bagi menilai keceriaan,kreativiti serta beberapa perkara yang perlu dinilai dalam pertandingan tersebut.

Keputusan pertandingan juga telah dinilai pada malam tersebut dan akan diumumkan pada majlis Lawatan Yang Berhormat pada hari Raya Ketiga nanti ke kampung Melayu Betong.

Pertandingan tersebut telah menobatkan Abdul Nasir sebagai pemenang dalam pertandingan tersebut manakala Tuan Haji Abang Taha Bin Abang Bujang dan Abang Taha bin Abang Spawi masing-masing ditempat kedua dan ketiga pada majlis tersebut.

Selain pertandingan tersebut Ranting PBB Kampung Masjid Betong turut menghias Pintu Gerbang Kampung bagi mencantikkan suasana dan kemeriahan sambutan Syawal tahun ini. Aktiviti tersebut juga merupakan salah satu perancangan PBB dalam sambutan Raya di kampung tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan