19 September 2010

PENDIDIKAN BERKESAN KEARAH PEMBANGUNAN NEGARA YANG SEJAHTERA


BETONG. (13 September 2010).JKKK Kampung Masjid Betong dengan kerjasama Ranting PBB kampung Masjid Betong telah mengadakan majlis Mesra Raya Bersama Pemimpin sempena kunjungan Hari Raya aidilfitri tahun 2010 Yang Berhormat Datuk Patinggi Tan Sri Dr Alfred Jabu anak Numpang Timbalan Ketua Menteri Sarawak bersama rombongan ke kampung Melayu Betong. Kunjungan tersebut merupakan sesi lawatan rasmi beliau semasa Hari Raya pada tahun ini untuk masyarakat di Betong semalam.

Majlis yang mendapat sambutan yang menggalakkan daripada penduduk kampung dimana seramai 150 penduduk kampung turut hadir pada majlis yang berlangsung di Gelanggang Serbaguna Kampung Masjid Betong tersebut.

Pada majlis berkenaan juga Jabu telah menyampaikan cek bernilai RM 18,900.00 untuk 63 buah rumah penduduk kampung Masjid Betong yang melibatkan sumbangan RM 300.00 sebuah rumah menerusi Ketua Kampung, kampung tersebut.

Jabu menerusi majlis berkenaan juga mengumumkan Projek Kecil Luar Bandar (MRP) berjumlah RM 5,000.00 kepada JKKK Kampung Masjid Betong. Ahli Parlimen Betong menerusi wakilnya juga mengumumkan peruntukan bernilai RM 5,000.00 kepada JKKK berkenaan.

Jabu juga mengumumkan peruntukan RM 15,000.00 untuk menaiktaraf dan membangunkan gelanggang permainan di Kampung Masjid Betong bagi membolehkan anak—anak kampung aktif dalam bidang sukan sebagaimana yang disarankan oleh kerajaan untuk mewujudkan sekurang-kurangnya 2 jenis sukan di setiap Bahagian.

“Usaha tersebut juga merupakan salah satu langkah awal mewujudkan program sukan disetiap daerah selepas ini dan semua kampung digalakkan menyertai setiap bidang sukan yang boleh diketengahkan keperingkat yang lebih tinggi”. Menurut Jabu.

“Pada masa yang sama, kerajaan menerusi Barisan Nasional telah merancang untuk menjadikan Malaysia sebuah Negara yang maju dan berpendapatan tinggi pada tahun 2020. Dalam usaha itu kerajaan amat menitik beratkan pendidikan sebagai salah satu langkah bagi mencapai tujuan tersebut dan dalam RMK-10 kami telah memohon dengan kerajaan pusat untuk meluluskan bagi mewujudkan Politeknik di Betong ini untuk kepentingan pendidikan anak-anak kita disini selepas ini”. Tambah Jabu.

“Perancangan yang bertepatan dengan tujuan tersebut, jika dilihat telah dapat dicapai oleh pencapaian Ketua Kampung disini dimana Keys Perfomance Indeks (KPI) menepati bidang yang dituntut dimana beliau telah menyenaraikan 24 orang graduan yang telah dilahirkan di Kampung ini dan saya mahu senarai ini akan terus bertambah dari tahun ke tahun”. Kata Jabu ketika mengulas ucapan alu-aluan Ketua Kampung Masjid Betong KK Hjh Rasidah bt Hj Julaihi yang menekankan pendidikan merupakan salah satu sumber kemajuan kampung tersebut.

Jabu juga turut menyampaikan hadiah dan sumbangan kepada pemenang dan penerima dalam aktiviti yang turut diadakan pada majlis berkenaan antaranya ialah penyampaian Insentif Galakan Pelajar Cemerlang dimana 6 orang pelajar yang cemerlang dalam peperiksaan PMR, SPM dan STPM pada tahun 2009 peringkat Kampung berkenaan.

Penyampaian Sumbangan Kebajikan kepada Ibu tunggal (4 orang), Bapa Tunggal( 1 orang), Orang Kurang Upaya (OKU)( 7 orang) dan Warga Emas(8 orang) turut disampaikan.

Penyampaian Hadiah kepada pemenang Pertandingan Hiasan Lampu (elektrik) juga turut diadakan dimana Abdul Nasir bin Adamsah telah menjadi johan, Tuan Haji Abang Taha bin Abang Bujang dan Abang Taha bin Abang Spawi yang masing-masing ditempat kedua dan ketiga pertandingan tersebut.

Ketua Ranting PBB Kampung Masjid Betong Abang Suhaili bin Abang Pay juga telah menyampaikan cenderamata kepada ketiga-tiga Yang Berhormat yang hadir bersama dalam kunjungan Mesra Raya pada sesi akhir lawatan tersebut.

Turut meraikan kunjungan pada lawatan kali ini ialah YB Dato Sri Douglas Uggah Embas, Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Malaysia merangkap Ahli Parlimen Betong, YB Tuan Robert Lawson Chuat anak Entering ADUN N32 Bukit Saban, Datin Sri Empiang Jabu, Dato Romie Sigan Daniel Residen Bahagian Betong, Ketua-ketua jabatan, Ketua Kaum, Pengerusi Persatuan dan agensi-agensi di sekitar Betong.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan