19 September 2010

KUNJUNGILAH BAZAR RAMADAN BETONG

BETONG.(18 Ogos 2010). Sebagaimana tempat yang lain, Betong tidak kurang dengan Bazar Ramadan nya. Bertapak di kawasan bersebelahan dengan Terminal Bas Betong, pihak berkuasa tempatan yang menganjurkan Bazar Ramadan tersebut iaitu Majlis Daerah Betong telah menyediakan sebanyak 35 buah gerai yang menyediakan satu meja untuk satu gerai dengan bayaran RM 100.00 untuk tempoh sebulan di tempat jualan tersebut.

Menurut pegawai penguatkuasa Majlis Daerah Betong yang menguruskan tapak Bazaar tersebut, sebelum daripada itu pihak mereka telah menyediakan tempat yang terletak dikawasan Dewan Tan Sri Datuk Amar Stephen Kalong Ningkan Betong tetapi hampir semua peniaga tidak bersetuju untuk mendapatkan gerai disitu kerana kawasan tersebut agak jauh daripada pusat bandar. Kemudian di atas perbincangan dan persetujuan bersama ketua-ketua masyarakat dan peniaga mereka telah menukarkan tapak tersebut disitu.

Seperti tahun-tahun yang lepas, peniaga akan berebut untuk mencari rezeki dengan berbagai jenis juadah disediakan untuk berbuka puasa. Namun persaingan sihat dalam usaha memperolehi rezeki yang halal dan menambah pendapatan untuk persiapan hari raya adalah lebih bermakna bagi kebanyakan peniaga disini.

Pelanggan pula terdiri daripada berbagai kaum dan konsep satu Malaysia yang diserapkan dalam setiap golongan masyarakat disini jelas dilihat. Malahan pelanggan yang terdiri daripada masyarakat Iban dan Cina turut berebut membeli juadah di Bazar Ramadan ini. Bazaar yang dibuka selepas tengahari akan dipenuhi pelanggan ini kerana mereka mudah untuk mendapatkan makanan yang mereka gemari.

Juadah yang disediakan disini pula tidak kurang banyaknya memudahkan pelanggan-pelanggan yang bekerja untuk mendapatkan makanan sebagai juadah untuk berbuka puasa. Berbagai jenis makanan yang dijual disini bukan sahaja dikalangan peniaga tempatan malahan ada juga mereka yang datang dari luar turut mencari rezeki.

Bagi mereka yang belum berkesempatan mengunjungi Bazaar Ramadan Betong silalah datang ke Betong untuk sama-sama merasai juadah disini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan