19 September 2010

LEMBAGA AMANAH MELAYU BETONG BERI SUMBANGAN HARI RAYA UNTUK GOLONGAN YANG MEMERLUKAN.

BETONG(07 September 2010). Lembaga Amanah Melayu Betong (LAMB) mengadakan majlis penyampaian sumbangan Hari Raya Aidilfitri kepada beberapa golongan di Betong semalam.

Majlis yang berlangsung di Dewan Al Husna Masjid Jamek Betong menyaksikan seramai 99 penerima dikalangan golongan Warga Emas (yang berusia 70 tahun dan keatas), Ibu Tunggal, Anak Yatim dan Orang Kurang Upaya (OKU) yang melibatkan Kampung Masjid, Kampung Tengah, Kampung Hilir, Kampung Baru Hulu, Kampung Baru Hilir dan Kampung Melayu Passa Betong.

Selain sumbangan untuk golongan terbabit, Penggali Kubur dan orang yang memandikan jenazah turut menerima sumbangan daripada Lembaga Amanah Melayu Betong.

Sumbangan tersebut bertujuan untuk meringankan beban kepada golongan tersebut dalam menguruskan perbelanjaan semasa berlangsungnya hari raya yang bakal menjelang tidak lama lagi.

“Bantuan serupa bukan sahaja pada tahun ini malahan tahun-tahun sebelum ini pun kita telah memberi sumbangan serupa kepada golongan-golongan yang memerlukan dan berharap sumbangan ini digunakan dengan sebaiknya bagi mereka menguruskan persiapan hari raya nanti tetapi mungkin sebelum ini majlis yang diadakan tidaklah semeriah kali ini kerana pihak lembaga tidak mahu memperbesarkan majlis kerana ianya diadakan pada masa bulan puasa”. Menurut Tuan Haji Abang Zawawie bin Abang Rajit, Penghulu Kampung Melayu Betong semasa ucapan alu-aluan beliau.

“setiap tahun kita akan memantau dan mengenal pasti golongan-golongan yang kurang berkemampuan untuk kita berikan sumbangan bukan sahaja sempena hari raya malah kita juga akan menilai dan mempastikan setiap masa mereka dibela dan diberi bantuan. Inilah hasrat kita dan ianya merupakan tanggungjawab pihak Lembaga”.

“Kalau ada dikalangan golongan tersebut tercicir daripada pemberian tersebut tolong maklumkan kepada pihak kita bagi kita memberi sumbangan sekadar yang termampu bagi kita sama-sama merasai nikmat pemberian Nya dan sama-sama memeriahkan suasana Hari Raya nanti”. Tambah beliau.

Majlis yang dilangsung dalam suasana meriah dan cukup memberi makna kepada golongan penerima dan diharap akan dapat dimanfaatkan dengan sebetulnya pemberian tersebut.

Pada majlis tersebut juga Abang Zawawie menyerahkan cek-cek yang telah diserahkan oleh pihak Yang Berhormat sebagai sumbangan untuk melaksanakan aktiviti sambutan aidilfitri di peringkat kampung untuk setiap surau dan masjid sempena kunjungan rombongan mereka pada 12 september 2010 di kampung Melayu Betong nanti.

Setiap surau turut menerima cek sebanyak RM 1,500.00 termasuk kampung Masjid Betong manakala Masjid menerima RM 2,500.00.

Majlis tersebut telah dirasmikan oleh Ustaz Azimin bin Shakir Pegawai Jabatan Agama Islam Bahagian Betong.

Turut hadir ialah KK Haji Abang Hussin bin Haji Abang Mahdi, Pengerusi Lembaga Amanah Melayu Betong, Ketua-ketua Kampung, ahli jawatankuasa pengurusan Masjid Betong serta jemputan khas

Tiada ulasan:

Catat Ulasan