31 Oktober 2010

TABIKA KEMAS KAMPUNG TENGAH BETONG ANJUR RAMAH TAMAH AIDILFITRI

02 Oktober 2010

BETONG. Taman Bimbingan Kanak-kanak (TABIKA) Kemas Kampung Tengah Betong telah menganjurkan majlis Ramah Tamah Aidilfitri 2010. Majlis yang diadakan di perkarangan bangunan TABIKA tersebut telah mendapat kerjasama daripada ibubapa pelajar di taman bimbingan berkenaan. Majlis tersebut juga merupakan salah satu aktiviti yang terselit dalam perancangan tahunan TABIKA berkenaan.

Seramai 150 orang dikalangan ibubapa dan keluarga kanak-kanak dan jemputan-jemputan khas turut sama meraikan majlis berkenaan.

Tuan Haji Abang Hussin bin Haji Abang Mahadi Ketua Kampung Tengah Betong telah sudi hadir untuk merasmikan majlis berkenaan.

Dalam ucapan beliau menyeru semua ibu bapa dan penduduk-penduduk kampung untuk sama-sama saling bekerjasama dan mengeratkan perpaduan sebagaimana yang telah berjaya dilaksanakan pada majlis berkenaan. Beliau yang tidak menyangka bahawa kemampuan yang telah dilaksanakan oleh jawatankuasa TABIKA berkenaan amat padu telah mampu dicapai dalam majlis seumpama itu.

Haji Hussin juga menambah katanya majlis seumpama itu tidak akan mencapai objektif dan sasaran yang sepatutnya jika tidak mendapat kerjasama daripada semua pihak yang terlibat dan patut menjadi contoh kepada penduduk-penduduk kampung dan tidak berpuak-puak.

Beliau juga menjelaskan katanya aktiviti kunjung-mengunjung dalam sambutan hari raya sebegini telah lama dulu semenjak turun temurun sentiasa diamalkan dikawasan kampung di Betong tidak kira kaum sentiasa kunjung mengunjung dan mengeratkan silaturrahim.

Majlis ramah tamah sebegini pula merupakan satu program yang terbaik untuk menyatukan ibubapa dan guru serta penduduk kampung yang sama dijemput kerana majlis seumpama ini dapat dijadikan satu pertemuan dan dapat bertukar-tukar pandangan dikalangan semua yang hadir.

Terdahulu Encik Ismail Mohamad Pengerusi TABIKA Kemas Kampung Tengah Betong berkesempatan berucap dan menerangkan beberapa maklumat yang perlu dikongsi bersama ibubapa, guru dan penduduk kampung yang mana beliau katanya beberapa aktiviti telah berjaya dilaksanakan antaranya Gotong Royong, Hafazan, Pertandingan mewarna, Penghayatan Kemerdekaan, Lawatan Kokurikulum dan Ramah Tamah tersebut. TABIKA katanya selepas ini akan mengadakan Sukaneka, Lawatan dan Hari keluarga dan Majlis Konvokesyen. Beliau juga mengajak semua ibubapa sekali lagi bergabung tenaga untuk sama-sama menjayakan aktiviti tersebut.

Ismail juga berkata, Jawatankuasa TABIKA telah berusaha untuk memohon dan menghantar kertas cadangan kepada Yang Berhormat untuk memohon peruntukan bagi menaiktaraf TABIKA berkenaan demi anak-anak penduduk-penduduk di kawasan Betong yang bukan sahaja masyarakat kaum Melayu malahan dari kaum lain Iban dan Cina turut sama berminat untuk menghantar anak mereka untuk mendalami ilmu pengetahuan asas di TABIKA berkenaan.

Pada majlis berkenaan turut diadakan Cabutan Bertuah dimana hadiah berupa hamper yang merupakan acara yang menjadi kebiasaan dijalankan oleh jawatankuasa setiap aktiviti Tabika Berkenaan. Hadiah-hadiah turut disumbangkan oleh Encik Abdul Rahim bin Haji Jaini dan Encik Bosman bin Haji Mohd Rajuna.

Turut hadir dalam majlis berkenaan ialah Ketua Kampung Hilir Betong Encik Segara bin Dukari, Ketua Ranting PBB Kampung Tengah/Hilir Betong Encik Abdul Rahman bin Ismail

Tiada ulasan:

Catat Ulasan