31 Oktober 2010

PPD BETONG ANJUR MAJLIS RAMAH TAMAH AIDILFITRI DAN MERAIKAN MAJLIS PERMATA BUDI SEMPENA PERSARAAN PEGAWAI.

17 Oktober 2010

BETONG. Pejabat Pelajaran Daerah Betong dengan kerjasama guru agama dan j-QAF (PEKDIS) Pejabat Pelajaran Bahagian Betong telah mengadakan 2 majlis serentak sempena Ramah Tamah Aidilfitri dan Majlis Permata Budi bagi meraikan persaraan Tuan Haji Abang Adenan bin Abang Haji Hassan Ketua Unit, Unit Pendidikan Islam Pejabat Pelajaran Daerah Betong yang akan bersara wajib pada Disember 2010 nanti. Majlis yang diadakan bertujuan merapatkan silaturrahim dikalangan warga pelajaran di Bahagian Betong serta penduduk kampung yang turut dijemput bersama meraikan majlis berkenaan.

Seramai 400 orang dikalangan Pengetua, Guru Besar, Guru-guru PEKDIS, guru-guru, kakitangan PPD Betong, kakitangan PPD Saratok dan penduduk kampung Melayu Betong turut hadir memeriahkan majlis yang telah diadakan di Dewan Terbuka PPD Betong baru-baru ini.

Hadir merasmikan majlis berkenaan Yang Berbahagia Tuan Haji Zaini bin Hasbullah Ketua Unit Operasi Dakwah yang mewakili Ketua Sektor Pendidikan Islam Jabatan Pelajaran Negeri Sarawak(JPNS). Pada majlis tersebut beliau bangga dengan kejayaan pejabat berkenaan melaksanakan dua majlis serentak dan lebih bermakna ialah meraikan persaraan seorang pegawai telah lama bersama dalam menguruskan unit pendidikan Islam di jabatan berkenaan.

“Walaupun beliau (Haji Adenan) bukan seorang ustaz tetapi komitmen dan pengurusan kerja yang berkesan serta kerjasama daripada pegawai-pegawai yang bersama beliau telah memberikan pengurusan unit beliau menjadi cemerlang”.

“Persaraan beliau nanti juga akan membuatkan satu kehilangan yang besar dalam Unit Pendidikan Islam kerana beliau seringkali memberi pandangan yang bernas dan dengan pengalaman yang ada beliau sentiasa mengeluarkan idea-idea yang seringkali digunapakai dalam urusan jabatan”. Menurut Zaini ketika berucap dalam majlis berkenaan.

“Majlis seumpama ini juga dapat menyatukan hati dan merapatkan hubungan silaturrahim dikalangan kakitangan dijabatan kerana sikap bertolong bantu dan bekerjasama sebagaimana yang diamalkan dalam mengendalikan majlis ini. Ianya juga mampu meningkatkan kualiti kerja dikalangan semua kakitangan dengan komitmen yang tidak berbelah bahagi diantara kaum di jabatan berkenaan”. Tambah Zaini.

Pada majlis berkenaan Zaini menjelaskan bahawa masih ada dua lagi aktiviti yang telah dirancang oleh Jabatan Pelajaran Sarawak untuk dilaksanakan di kelolakan oleh Pejabat Pelajaran Daerah Betong selepas ini nanti menurut beliau.

Bagi merasmikan majlis berkenaan acara memotong kek yang telah dilakukan bersama oleh Haji Zaini bin Hasbullah KU Operasi Dakwah JPN Sarawak, Encik Mahli bin Rosli PPD Betong, Encik Daud bin Mohamad PPD Saratok dan Haji Abang Adenan bin Abang Haji Hassan.

Terdahulu majlis yang mendapat bantuan dan kerjasama daripada kakitangan daripada baberapa buah sekolah yang berdekatan untuk sama-sama mengendalikan majlis tersebut telah berjaya menggumpul dana daripada kalangan guru-guru persatuan PEKDIS dan wang sumbangan majlis perayaan yang dikumpulkan daripada kalangan staf PPD Betong serta wang berjumlah RM 1,000.00 yang telah disumbangkan oleh JPN Sarawak sebagai wang untuk sambutan perayaan kepada unit berkenaan turut digunakan dalam menjayakan majlis tersebut.

Dalam majlis berkenaan acara menyerahkan cenderamata dan hadiah yang telah diberikan kepada Haji Adenan sebagai sumbangan dan keperihatinan beliau daripada jabatan dan beberapa buah sekolah-sekolah di bahagian Betong.

Turut hadir dalam majlis berkenaan ialah Encik Mahli bin Rosli PPD Betong, Encik Daud bin Mohamad PPD Saratok, Tuan Haji Abanag Zawawie bin Abang Rajit Penghulu Kampung Melayu Betong, Encik Abang Dalhan bin Abang Yaman Tuan Imam Masjid Jamek Betong serta ketua-ketua Kaum.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan