31 Oktober 2010

KURSUS PENINGKATAN PROFESIONALISME GURU PRASEKOLAH MEMBERI PELUANG GURU-GURU MENDALAMI PROFESION.

29 Oktober 2010

BETONG. Seramai 56 orang guru prasekolah yang melibatkan 47 buah sekolah rendah di Daerah betong telah menghadiri Kursus Peningkatan Profesionalisme guru Prasekolah yang telah dianjurkan oleh Pejabat Pelajaran Daerah Betong baru-baru ini.

Penganjur kursus, Encik Yusof Anthony bin Ross, Penolong Penyelia Unit Pengurusan Sekolah PPD Betong ketika dihubungi, kursus tersebut adalah sebagai salah satu aktiviti yang dijalankan oleh Unit Pengurusan Sekolah PPD Betong bagi meningkatkan Sistem Pengajaran dan Pembelajaran yang dilaksanakan di sekolah-sekolah selepas ini.

Kursus yang berlangsung selama 2 hari tersebut telah diadakan di Victoria Inn Saratok. Kursus ini juga merupakan persediaan guru-guru prasekolah di Daerah Betong bagi menghadapi sesi persekolahan yang akan datang.

Pada kursus berkenaan banyak modul-modul pengajaran yang berkaitan telah diketengahkan oleh penceramah yang merupakan seorang Jurulatih Utama dalam bidang berkenaan yang begitu komitmen dalam melaksanakan tanggungjawab dan beliau juga salah seorang dikalangan guru prasekolah di Daerah yang sama.

“Pihak kita memberi penekanan kepada sistem pembelajaran dan pengajaran yang berkesan bagi memberi ruang kepada guru kita untuk mendalami ilmu dalam bidang dan opsyen mereka. Oleh itu kami merancang untuk mengadakan kursus sebegini bagi mendedahkan guru-guru berkenaan tentang pelaksanaan yang berkesan dalam usaha itu”. Menurut Yusof.

“Selain itu, program seumpama ini dapat memberi ruang kepada guru-guru prasekolah untuk bertemu rakan-rakan sealiran dan bertukar-tukar pandangan dalam menguruskan kelas masing-masing. Ia juga dapat mengurangkan tekanan kepada mereka dalam melaksanakan tugasan harian”.

“Objektif jabatan melihat kemenjadian murid-murid prasekolah seterusnya agar tidak tergolong dalam pelajar yang akan dimasukkan ke kelas pemulihan Khas setelah mereka melangkah kekelas formal di Tahun satu nanti”. Tambah Yusof.

Unit Pengurusan Sekolah, PPD Betong telah bertanggungjawab merancang program berkenaan dan memastikan program tersebut berjalan dengan lancar dengan tajuk yang bersesuaian perlu diberi penelitian sebelum kursus tersebut dapat dilaksanakan dengan berjaya.

Pengalaman mengurus kursus yang bersesuaian dengan opsyen guru sebelum ini telah dijadikan panduan dalam mengendalikan kursus terbabit oleh unit berkenaan.

Dengan kerjasama semua guru yang terlibat kursus tersebut telah berjaya dilaksanakan dengan cukup berkesan kerana ianya dijalankan mengikut sistem pengajaran dalam modul standard prasekolah yang telah ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran.

Usaha kearah mencapai objektif Kementerian untuk menjadikan murid prasekolah menguasai 3M mampu dilaksanakan sekiranya komitmen guru-guru dan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan serta memenuhi modul Standard Kualiti Pendidikan Kebangsaan selepas ini.

Kemantapan Modul-modul yang berkaitan selaras dengan keperluan pendidikan prasekolah lebih memberi kesan yang positif dan penilaian yang dilaksanakan dengan mengadakan kursus seumpama ini dapat dilaksanakan.



Tamat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan