31 Oktober 2010

BEGEMPUNG KITAI MANSANG DALAM MAJLIS KESYUKURAN DAN PENGHARGAAN BAHAGIAN BETONG 2010.

27 Oktober 2010

BETONG. seramai 300 penduduk di sekitar Betong telah menghadiri majlis Kesyukuran dan Penghargaan Betong 2010 yang telah diadakan di perkarangan ruang lobi bangunan Pejabat Residen Bahagian Betong semalam.

Majlis yang bertemakan Begempung Kitai Mansang diadakan bertujuan menghargai jasa dan komitmen yang telah diberikan oleh semua yang terlibat dalam pelaksanaan berbagai program yang telah dijalankan di Betong sepanjang tahun 2010 amnya dan yang lebih bermakna ialah meraikan sambutan ke 70 tahun usia Datuk Patinggi Tan Sri Dr Alfred Jabu Anak Numpang, Timbalan Ketua Menteri Sarawak.

Menurut Jabu kepentingan Pendidikan perlu diberi keutamaan dalam usaha menjadikan kemajuan negara terus membangun amat penting dalam membentuk sahsiah kerana ianya perlu diamati bermula dibangku sekolah. Dengan adanya berpuluh-puluh buah sekolah rendah dan 13 buah sekolah menengah dikawasan Betong termasuk SM Vokasional dan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Betong, kemajuan pendidikan akan terus dilaksanakan diBetong. Perancangan penubuhan Politeknik yang baru dalam RMK-10 merupakan usaha kerajaan Barisan nasional untuk menjadikan Betong sebuah gedung ilmu pada masa akan datang.

Kerajaan Barisan Nasional juga menurut Jabu sentiasa memberikan yang terbaik untuk rakyat. Ini terbukti dengan berbagai program pembangunan yang telah dilaksanakan oleh kerajaan demi keselesaan rakyat. Projek Pembangunan Pertanian Bersepadu (IADA) telah diperluaskan merangkumi kawasan Betong/ Saratok bagi mentranformasikan kawasan luar Bandar dalam perancangan 10 tahun akan datang dengan pengiraan KPI pendapatan perkapita sesebuah keluarga sebanyak RM 1,200.00 apabila semua perancangan tersebut dapat dilaksanakan dengan berjaya.

Pembangunan kawasan terbabit juga akan diberikan mengikut keutamaan diantaranya ialah pembinaan loji perawatan air dengan menggunakan air sungai Krian bagi mengelakkan kekurangan air di kawasan Saratok tidak lama lagi menurut Jabu.

Kawasan Sessang/ Seblak Nyabor turut dibangunkan dengan Skim Penanaman Padi secara komersial dengan merancang pembinaan sistem saliran air yang mencukupi yang menggunakan teknologi moden turut dilaksanakan sebagaimana yang telah dibina di kawasan Lubok Nibong yang berhampiran dengan kawasan tersebut bagi membesarkan kawasan pengeluaran beras selepas ini.

Turut dilaksanakan dalam usaha kerajaan merancang pembasmian kemiskinan dikawasan luar bandar ialah Skim Penanaman Getah besar-besaran dalam usaha tersebut pihak berkuasa kemajuan pekebun kecil perusahaan getah (RISDA) telah mengembangkan penanaman getah seperti dikawasan Temudok Awik Saratok ketika ini.

Terbaru Negara China telah berhasrat untuk melabur penanaman getah secara besar-besaran di negeri ini walaubagaimanapun kerajaan negeri mahu mengkaji terlebih dahulu kepentingan kepada rakyat negeri ini secara keseluruhannya menerusi projek yang tersebut.

Dengan pembukaan semula Pusat Latihan Pertanian Bersepadu Layar(RTC) dan Pusat Sumber Pembangunan Desa (PSPD, kajian memelihara ikan Empurau sebagai produk baru dikawasan Betong sebagaimana di kawasan Samarahan dengan menjadikan sungai di kawasan tersebut sebagai tempat melepas baka anak-anak ikan tersebut menurut Jabu.

Pada majlis berkenaan Jabu turut memotong kek bagi meraikan harijadi beliau yang ke 70 tahun.

Di akhir majlis berkenaan Jabu telah menerima hadiah daripada Residen Bahagian Betong mewakili semua penjawat-penjawat awam dan penduduk Betong. Jabu juga menerima hadiah daripada Residen bahagian Sarikei pada majlis berkenaan.

Jabu turut menyampaikan cek bernilai RM40 ribu untuk Jawatankuasa Perayaan Islam Bahagian Betong dan cek bernilai RM20 ribu untuk Jawatankuasa Perayaan dan Program Pembangunan Bahagian Betong yang telah diterima oleh Timbalan Residen Haji Pathi bin Kerni serta cek bernilai RM10 ribu untuk Jawatankuasa Bencana Alam Bahagian betong yang telah disampaikan kepada Timbalan Residen Sosial Dr Anthony Valentine Laiseh

Turut hadir dalam majlis berkenaan ialah YB Haji Wahab bin Aziz Menteri Muda Pembangunan Luar Bandar merangkap ADUN Kalaka, YB Dr Johnnycal Rayong ak Nyipa ADUN Engkilili, Datu Romie Sigan Daniel Residen Bahagian Betong, Setiausaha Politik Dato Seri Douglas Uggah, Dr Richard Rampu, pegawai-peawai kerajaan yang lain serta Ketua-ketua masyarakat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan