31 Oktober 2010

KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN (KSPK) MEMPERKENALKAN SISTEM YANG LEBIH MANTAP

22 Oktober 2010

SRI AMAN. Bahagian Pembangunan Kurikulum Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dengan kerjasama Sektor Pengurusan Akademik Jabatan Pelajaran Negeri Sarawak telah menganjurkan Taklimat Modul Pentaksiran Perkembangan Murid Prasekolah Bahagian Sri Aman dan Betong semalam.

Program yang berlangsung di Dewan Suarah Sri aman dikelolakan oleh PPD Sri Aman dengan kerjasama PPD Lubok Antu, PPD Betong dan PPD Saratok telah disertai oleh seramai 177 orang guru prasekolah yang meliputi 39 orang guru prasekolah dari Daerah Sri Aman, 23 orang guru dari Daerah Lubok Antu, 55 orang guru dari daerah Betong dan 50 orang guru dari Daerah Saratok.

Objektif program tersebut ialah bertujuan mengetengahkan penyediaan maklumat asas, menerangkan definisi, konsep, istilah serta memberi contoh instrumen untuk dijadikan panduan guru dalam menjalankan pentaksiran dan menilai perkembangan murid di peringkat prasekolah.

Ianya ialah satu proses yang sistematik untuk menggumpul maklumat tentang perkembangan murid bagimembantu guru membuat penilaian terhadap mereka dengan mengenalpasti tindakan susulan yang sesuai untuk membantu murid mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran di prasekolah.

Proses yang berterusan dan dijadikan sebahagian daripada pengajaran dan pembelajaran serta lebih menekankan kepada usaha ke arah penambahbaikan serta perkembangan dan bukan pencapaian semata-mata. Dan juga memastikan murid mencapai tahap pengetahuan dan kemahiran tertentu sebelum memulakan persekolahan formal di tahun satu.

Program yang turut dikendalikan oleh dua orang penceramah khas daripada Kementerian Pelajaran Malaysia serta beberapa orang penceramah daripada Jabatan Pelajaran Negeri Sarawak yang terlibat sama dalam urusan tersebut bagi melancarkan perjalanan program berkenaan.

Encik Atang Let Penyelia Kumpulan Prasekolah Sektor Pengurusan Akademik Jabatan Pelajaran Negeri Sarawak ketika memberi penerangan dalam sesi taklimat tersebut mengajak semua guru memberi penekanan dan mengambil perhatian yang serius kerana beberapa penambahbaikan dalam sistem pembelajaran prasekolah turut diketengahkan dalam taklimat berkenaan.

Sistem pengajaran prasekolah turut dimantapkan dengan penekanan penggunaan Bahasa Inggeris yang lebih praktikal dalam urusan pembelajaran menerusi Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) dan dapat di dijalankan dengan berkesan oleh guru-guru menurut beliau.

Sesi taklimat sehari itu diakhiri dengan penyampaian cenderamata kepada penceramah-penceramah serta pegawai yang mengendalikan taklimat berkenaan oleh pegawai-pegawai pengelola yang merangkumi Daerah Sri Aman, Lubok Antu, Betong dan Saratok.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan