16 Julai 2010

KEBAJIKAN MASYARAKAT BANTU GOLONGAN WARGATUA YANG MEMERLUKAN SUMBANGAN

TUAN HJ ABANG ZAWAWIE (KANAN) MENYERAHKAN CENDERAMATA KEPADA ENCIK RONALD LAW(TENGAH)


ENCIK SAMAD KASIM KETIKA BERUCAP DALAM MAJLIS BERKENAAN


TANDAK MELAYU MENYERI MAJLIS BERKENAAN




SEBAHAGIAN AHLI PERSATUAN DI AKHIR MAJLIS BERKENAAN

BETONG. 15 Julai 2010(Khamis). Golongan wargatua bukanlah satu golongan yang terpinggir biarpun menjangkau usia puluhan dan ratusan tahun. Jabatan kebajikan Masyarakat merupakan salah satu badan yang bertanggungjawab mempastikan golongan ini dijaga dengan sempurna. Dengan bantuan bulanan yang disalurkan oleh kerajaan melalui mereka maka dapatlah golongan ini meneruskan hidup dengan lebih sempurna.

Oleh itu, usia bukan lagi penghalang untuk golongan ini untuk terus aktif dalam aktiviti-aktiviti persatuan dan demi kepentingan hidup dan kecergasan minda. Aktiviti-aktiviti seperti Tai Chi, Tarian Poco-poco, Yen Chi, Folk Dancing dan sebagainya dapat dijalankan dengan sempurna jika jadual dirancang dengan teliti. Pemeriksaan kesihatan juga dapat dilakukan dengan adanya perencanaan bersama pegawai-pegawai kesihatan.

Dengan adanya persatuan wargatua semua aktiviti dapat dirancang dengan lebih sempurna dan teratur dimana setiap aktiviti-aktiviti dilaksanakan bersama-sama dan dalam satu pasukan. Apa lagi bukan hanya golongan yang kurang berpendidikan malahan pesara-pesara juga turut serta dalam persatuan terbabit. Mereka ini yang pernah berkerja dengan kerajaan mahupun swasta boleh memberi pandangan yang bernas untuk persatuan yang dianggotai bersama.

Pada 15 Julai 2010, seramai 100 orang ahli persatuan warga tua dari bahagian Betong dan bahagian Kuching hadir dalam majlis Makan malam sempena kunjungan mesra ahli persatuan tersebut ke bahagian Betong. Majlis yang telah diadakan di Dewan Jubli, Tapah Inn Betong dihadiri oleh seramai 40 orang ahli persatuan dari bahagian kuching dan 60 orang ahli persatuan dari bahagian Betong.

Pertemuan yang telah dirancang oleh persatuan wargatua dari bahagian Kuching bertujuan untuk berkenal mesra dan bertukar-tukar pandangan dalam kegiatan persatuan dan sebagai satu daripada aktiviti dalam takwim persatuan wargatua bahagian Kuching. Dimana semua ahli persatuan yang datang dari Kuching kesemuanya terdiri daripada masyarakat Tionghua yang berusia sekitar 60 hingga 80 tahun.

Persatuan wargatua bahagian Betong yang dibawah kendalian Jabatan Kebajikan Masyarakat Betong hanya dianggotai seramai 150 orang ahli berbanding dengan ahli persatuan dari Kuching yang dianggotai sejumlah 5229 orang yang terdiri daripada masyarakat berbilang kaum antaranya Melayu, Iban dan Cina

Terdahulu Tuan Haji Abang Zawawie bin Abang Rajit Penghulu Kampung Melayu Betong merangkap Pengerusi persatuan wargatua Betong mengalu-alukan kedatangan mereka. Dalam ucapan aluan beliau mengucapkan terima kasih kepada ahli rombongan yang datang kerana sudi bertemu dan bertukar-tukar pendapat dalam perancangan aktiviti persatuan. Beliau yang berhasrat untuk menambah keanggotaan ahli persatuan berharap kepada semua ahli untuk sama-sama menarik sebanyak mungkin ahli-ahli yang baru bagi menganggotai persatuan tersebut.

Majlis turut diserikan lagi dengan ucapan oleh Encik Ronald Law Pengerusi Persatuan Wargatua bahagian Kuching. Beliau selaku ketua rombongan dan tetamu dalam majlis berkenaan benar-benar merasa bertuah di atas sambutan yang telah diadakan oleh persatuan wargatua Betong.

Sesi majlis ringkas tetapi padat dengan pengisian aktiviti oleh kedua-dua persatuan dari Betong dan Kuching turut dirasmikan oleh Encik Samad bin Kasim Wakil Penolong Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat Betong.

“Pihak kami sentiasa membantu kepada mereka yang memerlukan apa yang penting kerjasama dari semua pihak amat kami perlukan dalam usaha memberikan yang terbaik untuk golongan yang memerlukan ini…”. Jelas Samad dalam ucapan perasmian beliau.

Selesai majlis perasmian, sesi bertukar-tukar cenderamata oleh kedua-dua persatuan turut di adakan dimana persatuan wargatua kuching turut memberi cenderamata kepada wakil Jabatan Kebajikan Masyarakat Betong dalam majlis berkenaan.

Aktiviti bergendang dan Tandak Melayu turut di langsungkan dalam majlis tersebut dimana semua hadiri dijemput untuk sama-sama bertandak. Tarian Ballet, Twist dan rentak Poco-poco serta nyanyian lagu-lagu karaoke menjadi pengisian aktiviti kedua-dua persatuan sebelum berakhirnya majlis berkenaan.

Hadir sama dalam majlis itu ialah Pemanca Alex Khoo, Ketua-ketua Kampung dan Tuai rumah yang dijemput dan telah sama menjadi ahli persatuan tersebut.

1 ulasan: