22 Julai 2010

PELAJAR TABIKA KAMPUNG TENGAH BETONG ADAKAN LAWATAN SAMBIL BELAJAR KE HOSPITAL BETONG

UNTUK ALBUM.. Kanak-kanak TABIKA serta ibu dan bapa bergambar kenangan bersama jururawat semasa sesi lawatan tersebut.


Ketua Jururawat di Klinik Pergigian Hospital Betong memberi cenderamata kepada wakil pelawat


Encik Valentine menerima cenderamata daripada pihak TABIKA Kemas tersebut


Salah seorang kanak-kanak tersebut turut diajar cara-cara mencuci gigi dengan betul


Kanak-kanak turut diberi penutup mulut sebagai langkah keselamatan

BETONG. “Melentur buluh biarlah dari rebungnya” bertepatan dengan pepatah tersebut mungkin tidak salah untuk merancang setiap aktiviti yang berkesinambungan dengan nilai murni yang diterapkan seawal kanak-kanak Tabika lagi. Dalam usia begini, didikan awal dan pengenalan kepada sesuatu yang baik pastinya turut menjadi ikutan dan jua dapat diserapkan dalam jiwa kanak-kanak. Mungkin juga profesion yang baik menjurus kepada ikutan dan cita-cita kanak-kanak yang sedang dalam usia mengenali diri. Sehubungan dengan itu, TABIKA Kemas Kampung Tengah Betong dengan kerjasama ahli jawatankuasa PIBG Taman berkenaan telah mengadakan sesi Lawatan Sambil Belajar ke Hospital Betong. Lawatan yang telah dirancang merupakan salah satu aktiviti yang terkandung dalam takwim Taman berkenaan.

Seramai 38 orang pelajar bersama 2 orang guru dan 7 orang ibu dan bapa pelajar Taman berkenaan turut serta dalam sesi Lawatan tersebut. Mereka turut mengunjungi beberapa tempat bilik rawatan dan pejabat di Hospital berkenaan.

Terdahulu Encik Azahar Ibrahim selaku pengerusi program lawatan tersebut telah memohon untuk mereka mengadakan lawatan ke Hospital berkenaan. Memandangkan beliau juga merupakan Penolong Pegawai Perubatan di hospital berkenaan aturcara dapat dijalankan dengan lebih mudah dan semasa sesi lawatan tersebut berlangsung beliau juga turut menjemput Encik Valentine Dendan untuk menjadi juru tunjuk dalam sesi tersebut.

Mereka turut melawat dan mempelajari fungsi dan kegunaan bilik rawatan yang ada di situ antaranya ialah Haemodialysis, Klinik Pergigian, Pejabat Am, Wad orang Dewasa, Fisioterapi, Dewan Bedah, Farmasi, Makmal, X-Ray dan bilik Kecemasan dan kemalangan.

Selain itu juga mereka turut didedahkan kepada profesion yang ada di Hospital berkenaan seperti Doktor, Doktor Gigi, Juruteknik Pergigian, Penolong Pegawai Perubatan, Ketua Jururawat, Jururawat, Jururawat Masyarakat, Pembantu Farmasi, Juru X-Ray dan jawatan-jawatan yang ada di jabatan berkenaan.

Semasa lawatan di Haemodialysis mereka mempelajari fungsi buah pinggang sebagai agen penapis kotoran dalam darah dan tentang pemakanan yang sihat.

Lawatan di Klinik pergigian juga memberi penekanan tentang fungsi gigi dan keperluan asas gigi dan mengenali tentang gigi seterusnya cara-cara penjagaan gigi yang betul. Mereka juga turut diberi latihan amali tentang cara-cara mengosok gigi dengan betul.

Mereka juga dijelaskan tentang beberapa jenis penyakit yang kebetulan pada masa yang sama beberapa orang pesakit sedang menerima rawatan dan cara-cara menghindar dan mencegah penyakit-penyakit tersebut.

Hampir semua tempat yang mereka lawati telah dapat memberi pengetahuan kepada kanak-kanak. Pendedahan awal sebegini sekurang-kurangnya perlu sebagai asas untuk mereka mempelajari sesuatu sebagai pengenalan dalam mendidik mereka menjadi seorang yang berpengetahuan dan berpendidikan luas. Atau ianya boleh dijadikan inspirasi kepada mereka suatu masa kelak.

Hasil Lawatan yang diterima kebanyakannya menjurus kepada pencegahan penyakit dengan memberi asas awalan nya ialah bermula daripada Konsep Pemakanan Yang Sihat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan