30 November 2010

KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAN (KSPK), URUSAN PENGENDALIAN PRASEKOLAH DISELARASKAN MENURUT PROSEDUR KEMENTERIAN

03 November 2010

BETONG. Seramai 97 orang guru besar dari sekolah-sekolah rendah Daerah Betong dan Saratok telah menghadiri Mesyuarat Penyelarasan Pengurusan Prasekolah bagi Guru Besar di bawah Sub NKRA Prasekolah yang telah dianjurkan oleh Jabatan Pelajaran Sarawak dan telah dikelolakan bersama oleh Pejabat Pelajaran daerah Betong dan Saratok baru-baru ini.

Mesyuarat yang telah diadakan di Premier Hotel Sibu bertujuan untuk mengetengahkan para guru besar peranan dan tanggungjawab serta menyelaraskan pengurusan kelas prasekolah di peringkat sekolah dan jabatan selepas ini.

Penyertaan guru besar daripada 47 buah sekolah rendah daripada Daerah Betong dan 50 buah sekolah daripada daerah Saratok yang mempunyai kelas prasekolah pada mesyuarat tersebut amat menggalakkan.

Pengelola kursus Encik Yusof Anthony bin Ross yang juga Penolong Penyelia Unit Pengurusan Sekolah PPD Betong ketika dihubungi berpendapat program tersebut bukan sekadar mesyuarat bersama guru besar tetapi lebih kepada perancangan pengurusan kelas prasekolah yang wajib diketahui oleh guru-guru besar sebagai panduan dalam perancangan untuk kelas prasekolah oleh guru-guru prasekolah yang bertanggungjawab mengendali urusan di prasekolah ketika ini menurut beliau.

Komitmen guru besar untuk mengambil tahu dan mempastikan urusan di kelas-kelas prasekolah teratur dan mengikut prosedur yang telah digariskan oleh kementerian dan berpandu kepada Standard Kurikulum Prasekolah Kebangsaan(KSPK) sebagaimana yang digunapakai dalam sistem pembelajaran bagi kelas prasekolah.

Mesyuarat yang turut dikendalikan oleh pegawai daripada Jabatan Pelajaran Sarawak bersama pegawai yang telah dijemput khas daripada beberapa PPD lain untuk sama-sama membentangkan beberapa perkara berkaitan pengurusan kelas terbabit.

Penekanan tentang pengurusan kelas prasekolah serta memberi fokus kepada kemenjadian murid-murid prasekolah sebelum melangkah ke alam kelas formal ditahun satu adalah perlu diberi perhatian sewajarnya dan pemantauan kepada pengajaran dan pembelajaran dikelas berkenaan wajib dilakukan oleh setiap guru besar agar pengwujudan kelas seumpama itu tidak akan sia-sia.

Program tiga hari itu diharap dapat memberi input yang berguna kepada para guru besar dalam memimpin sekolah yang lebih sempurna selepas ini.














Tiada ulasan:

Catat Ulasan