30 November 2010

SUKAN MEMUPUK PERPADUAN

04 November 2010

BETONG. “Kejayaan tidak akan datang dengan sendiri jika kita tidak berusaha. Dengan usaha yang gigih kita pasti akan mampu menjadi seorang yang berjaya sebagaimana yang telah anda lakukan pada hari ini. Dengan pencapaian yang membanggakan kejohanan Pembangunan Balapan dan Padang peringkat Negeri Sarawak pasti dapat menghasilkan atlit yang berbakat sebagai sandaran untuk kita mengharungi kejohanan-kejohanan yang lebih berprestij selepas ini nanti di peringkat yang lebih tinggi”.

Menurut Daud bin Mohamad Pegawai Pelajaran Daerah Saratok ketika merasmikan penangguhan Kejohanan Pembangunan Balapan dan Padang MSS Negeri Sarawak yang telah di adakan di Betong dan berakhir semalam.

Kejohaanan selama 2 hari itu turut menggumpul seramai 670 peserta dikalangan pelajar berusia 10, 11 dan 13 tahun kebawah dan telah berkampung di Betong bagi sama-sama menyertai Kejohanan tersebut yang telah dilangsungkan di Kompleks Sukan Betong baru-baru ini.

Penyertaan 11 bahagian pada temasya yang dianjurkan oleh Pejabat Pelajaran Daerah Betong telah dikendali oleh seramai 160 orang pegawai yang bertugas dikalangan kakitangan sekolah dan kontijen yang mengambil bahagian.

Penganjuran kejohanan tersebut adalah sebagai memberi peluang dan ruang kepada atlit-atlit yang mengambil bahagian untuk menunjukkan bakat serta mencungkil bakat-bakat baru dalam setiap kategori dalam acara yang dipertandingkan bagi mengharungi kejohanan sebenar pada tahun-tahun yang akan datang.

Semangat perpaduan dan kerjasama dapat dipupuk melalui kejohanan seumpama ini serta mampu melahirkan atlit yang cergas untuk negeri Sarawak dan memupuk semangat kental dikalangan semua peserta.

Pada kejohanan kali ini memperlihatkan kontijen Sibu telah mengungguli semua kategori yang dipertandingkan dengan menjadi johan pada semua kategori 10 tahun kebawah, 11 tahun kebawah dan 13 tahun kebawah dan turut menjadi johan keseluruhan kejohanan dengan menggumpul 227 mata pada kejohanan tersebut.

Kontijen Kuching pula menduduki tempat kedua keseluruhan dengan menggumpul mata sebanyak 220 mata. Tempat kedua kategori 10 tahun kebawah, menjuarai kategori 11 tahun kebawah dan tempat ketiga kategori 13 tahun kebawah.

Manakala kontijen Miri di tempat ketiga keseluruhan dengan mengutip 195 mata keseluruhan. Menduduki tempat ket ketiga kategori 11 tahun kebawah dan tempat kedua bagi kategori 13 tahun kebawah.

Kejohanan kali ini turut memperlihatkan setiap kategori telah berjaya memecahkan rekod kejohanan. Antaranya ialah Acara Lontar Peluru Perempuan 10 tahun kebawah dimana adik Grace Wong Xiu Mei daripada Sarikei telah memadamkan rekod lama kejohanan daripada 11.08m kepada lontaran rekod baru 13.89 m.

Kategori 10 tahun kebawah lelaki menyenaraikan adik Roger anak Rambai daripada Kuching telah memecahkan rekod 8.35s kepada 8.1s dalam acara lari 60m. dan melenyapkan rekod lompat jauh daripada 4.28m kepada 4.37m.

Kategori 11 tahun kebawah perempuan melahirkan adik Then Yi Chian dari kuching yang turut dinobatkan sebagai peserta terbaik kategori dengan memecahkan rekod lompat tinggi daripada 1.37m kepada 1,38m.

Bagi kategori 11 tahun kebawah lelaki adik Remar Manuel daripada Miri telah memecahkan rekod dengan rekod lama 70m dan kategori perempuan 13 tahun kebawah.

Norris Foo atlit harapan Sibu 13 tahun kebawah perempuan pula dengan memecah rekod 200m dan menyamai rekod 100m.

Kategori 13 tahun lelaki melihat adik Willy Ampi daripada Bintulu menerajui acara lari berpagar dengan catatan mata 27.7s dan acara 200m serta rekod baru 100m lari berpagar dengan catatan 13.5s.

Turut hadir pada majlis tersebut ialah Zainudin bin Hj Awang , Penolong Pengarah Unit Sukan Jabatan Pelajaran Sarawak. Vevien Mujah Penolong Pegawai Pelajaran Daerah Betong, Alexander J.Rimok Pengetua SMK Saratok dan Robin Sabai Pengetua SMK Ulu Layar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan