04 Jun 2010

TRAGEDI GAWAI 2010 – KEBAKARAN RH BAYAI ANAK GANI, MELABAN BETONG

Rh. Bayai, Melaban Musnah dalam kebakaran..





Semuanya telah musnah

BETONG (04 Jun 2010). Ketika orang lain bergembira menyambut gawai, penduduk rumah panjang Bayai anak Gani, Melaban Betong yang terletak kira-kira 5 km daripada bandar Betong pula sebaliknya. Rumah sepanjang 22 pintu itu telah mengalami kebakaran dimana 21 pintu daripadanya telah musnah dalam kebakaran yang bermula sekitar jam 4.30 petang kelmarin.

Menurut sumber, api yang bermula daripada tengah rumah berkenaan antara bilik ke 12 atau ke 13 rumah tersebut.

“mungkin puncanya adalah daripada litar pintas. Kita melihat asap daripada bilik nombor 12 atau 13. Api terus marak dari ‘Sadau’ bilik tersebut dan membakar rumah tersebut dengan cepat”. Menurut sumber yang ditemui.

“kita hanya mampu menyelamat sebahagian sahaja barang kerana api marak dengan cepat. Masalah kita ialah tiada air. Rumah kami masih belum menerima bekalan air paip kerajaan walaupun sudah lama kami memohon”. Keluh sumber berkenaan.

Pihak Bomba dan Penyelamat tiba kira-kira 15 minit api membakar rumah berkenaan. Laluan yang sempit dan Ketiadaan sumber air menyukarkan pihak Bomba untuk memadam api. Mereka hanya sempat menyelamatkan sepintu daripadanya.

Ketika berlaku kebakaran tersebut, penduduk rumah panjang yang kira-kira 250 orang tersebut sedang bersiap sedia untuk menyediakan masakan bagi ‘Pekit pemakai’ pada sebelah malamnya.sebahagian penduduk juga masih meraikan hari gawai sambil minum dan ‘berandau’ diruai rumah mereka. Ada antara mereka tidak percaya dan menganggap ianya gurauan sahaja bila ada penduduk yang berteriak memberitau rumah mereka terbakar.

Dalam kejadian tersebut semua penduduk dilaporkan selamat dan hanya ada yang mengalami kecederaan ringan ketika menyelamatkan barang-barang mereka daripada musnah. Kerugian belum dapat ditafsirkan kerana masih dalam siasatan lanjut.

Semua penduduk yang kehilangan tempat tinggal berkenaan telah ditempatkan sementara waktu di Dewan Tan Sri Datuk Amar Stephen Kalong Ningkan Betong.

Yang Berhormat Datuk Patinggi Tan Sri Dr Alfred Jabu anak Numpang juga berkesempatan melawat rumah panjang berkenaan dan menurut sumber beliau memberi bantuan kerajaan sebanyak RM40,000.00 sepintu bagi rumah mereka yang telah musnah dalam kebakaran tersebut.

3 ulasan:

  1. umh pnjai tu enda jauh ari umh pnjai ku ba pok..cnu mda bdau lma dh bgwai, utai bkatu nydi..mnta gai cda ngmpu pnusah tu ngering ke ati dr naka ulh..

    BalasPadam
  2. its me:
    penatai api nya kai bpunca ri bilik ke disebut nya....huhu...bilik ke spntu gk ndang dah angus tangga tyme urg mpu rumah panjai nya nemu umah angus...p pa lh wat, tai dh nyd...nyway.. thanks gai cda tan sri ke udh myh mri bntu, x tggl mg gai smua phak yg terlibat..

    BalasPadam
  3. Rumah panjai aku tu..lama ndar nda pulai..
    plan ka pulai gawai next year tp dah nyadi baka tu..tusah ati mat..nda sempat ka meda rumah

    BalasPadam