26 Jun 2010

KAKITANGAN PEJABAT PELAJARAN DAERAH BETONG MERAIKAN SAMBUTAN “NGILING TIKAI” SEMPENA PERAYAAN HARI GAWAI DAYAK PERINGKAT PEJABAT PELAJARAN DAERAH BETONG



PENGABANG NIKI YANG DIKETUAI OLEH EN MAHLI BIN ROSLI


ENCIK MANDAU DENGAN 'BIAU PENGABANG' NYA


ENCIK VEVIEN SEBAGAI 'TUAI GAWAI'


ENCIK MAHLI MENYAMPAIKAN UCAPAN SEMPENA MAJLIS BERKENAAN


MEREKA YANG MENYAMBUT HARI JADI


NUMBANG PUN RANYAI


ACARA NGILING TIKAI


MAJLIS TELAH DISEMPURNAKAN MENANDAKAN BERAKHIRNYA PERAYAAN GAWAI BAGI TAHUN 2010

BETONG, Pejabat Pelajaran Daerah Betong meraikan majlis Ngiling Tikai sempena Perayaan Hari Gawai Dayak 2010 dan majlis sambutan Hari Jadi staf Pejabat Pelajaran Daerah Betong. Majlis yang diadakan bertempat di Dewan Pejabat Pelajaran Daerah Betong dilangsungkan dalam suasana adat rumah panjang telah dihadiri semua staf pejabat berkenaan.

Aturcara yang telah dirancang jawatankuasa sambutan perayaan pejabat berkenaan merupakan pengenalan kepada mereka yang belum pernah merasai adat dan cara kaum Dayak merayakan Perayaan Gawai. Sambutan secara tradisional begini julung-julung kalinya di adakan telah memberi satu pengalaman yang baru bagi segelintir staf dan memberi satu kesan yang mendalam kepada mereka.

Dimulakan dengan adat ‘Pengabang Niki’ dimana semua staf berkunjung ke tempat majlis yang di ketuai oleh Encik Mahli bin Rosli Pegawai Pelajaran Daerah Betong. Kunjungan pengabang telah disambut dengan ‘Biau Pengabang’ yang di sampaikan oleh Encik Mandau Anggan selaku ‘Lemambang’.

“Kita sengaja merancang majlis yang sebegini adalah sebagai memberi peluang dan ruang kepada semua kakitangan kita yang berbilang kaum dan bangsa untuk sama-sama merasa bagaimana adat sambutan Gawai Dayak diadakan. Ini adalah satu contoh adat tradisional kami bangsa Iban merayakan sambutan perayaan kami’. Jelas Encik Vevien Mujah selaku Tuai Gawai ketika mengalu-alukan majlis.

“Terima kasih kepada semua kakitangan yang telah membantu dalam usaha untuk mengadakan majlis seumpama ini. Walaupun pada mulanya kami kurang yakin untuk menjayakannya sebaik ini. Ianya bukan sahaja untuk perkenalan kepada semua tetapi, majlis ini seolah-olah seperti adat perayaan yang sebenar”. Tambah beliau.

Majlis diteruskan dengan ucapan ‘Tuai Pengabang’ yang disempurnakan oleh Encik Mahli bin Rosli.

“Saya merasa amat terharu dengan sambutan yang sebegini. Saya tidak menjangka kita dapat menjayakan majlis yang sehebat ini. Saya cuma dimaklumkan untuk mengadakan sambutan perayaan pada hari rabu lalu oleh Encik Vevien tetapi majlis ini benar-benar diluar jangkaan saya kerana dengan adat tradisional kaum Dayak merayakan Perayaan terbesar mereka dapat kita rasai dalam majlis kita kali ini. Ianya amat berbeza dengan sambutan pada tahun-tahun yang lepas kerana disini kita dapat melihat sikap toleransi yang telah ditunjukkan oleh semua kita disini. Walaupun kita tidak menggunakan’Tuak’ untuk disajikan sebagai minuman dalam majlis ini kerana memahami majlis ini dihadiri oleh kaum-kaum yang lain tetapi memadai digantikan dengan air ‘Zappel’. Ucap beliau.

“Mungkin kita boleh mempraktikkan sambutan sebegini ke sekolah-sekolah sebagai salah satu aktiviti sambutan perayaan. Bukan sahaja perayaan Gawai tetapi juga perayaan lain agar semua bangsa dapat merasai dan mengetahui adat kaum lain yang ada di sarawak ini khasnya dan di Malaysia amnya”. Tambah Mahli.

Selesai ucapan tuai pengabang,semua pengabang dijemput untuk menjamah sajian yang telah disediakan sebagai habuan pada majlis berkenaan.

Sambutan Hari Jadi staf Pejabat pelajaran Daerah Betong turut diselitkan dalam majlis berkenaan dimana seramai 6 orang kakitangan yang menyambut hari lahir mereka pada bulan Jun antaranya ialah Encik Mahli bin Rosli, Encik Nasir bin Len, Encik Salihin bin Haji Eli, Encik Bujang bin Jeni, Encik Junmon Haddad Hardison dan Cik Mureen anak Ajun.

Turut diadakan acara ‘Ngetas Ranyai’ dimana semua staf berkesempatan memotong ranyai. Kesempatan begini tidak dilepaskan semua kakitangan yang berbangsa lain kerana ini merupakan julung-julung kalinya diberi kesempatan menjayakan majlis begini. Acara diketuai oleh Encik Vevien selaku Tuai Gawai diikuti oleh Tuai Pengabang Encik Mahli dan seterusnya semua staf turut terlibat. Dan acara ‘Numbang Pun Ranyai’ disempurnakan bersama oleh Tuai Gawai, Tuai Pengabang dan Lemambang.

Sebagai menandakan detik tamatnya Perayaan Gawai Dayak acara ‘Ngiling Tikai’ turut diadakan dimana Encik Vevien dan Encik Mahli sama-sama menyempurnakan acara tersebut. Majlis berakhir dengan cukup sempurna dan semua staf dapat merai dan merasai suasana Perayaan Gawai Dayak.

Tahniah kepada semua yang telah menjayakan majlis berkenaan.


PAHLAWAN PUN RANYAI

1 ulasan:

  1. ..dgn adanya catatan sebegini tlh memberi sedikit sebanyak pengetahuan buat sy..marina let-KL-013-2823957

    BalasPadam