13 Disember 2010

WANITA PERLU MENGUASAI ILMU UNTUK PEMBANGUNAN DIRI DAN NEGARA


UNTUK KENANGAN... Rohani menyampaikan cenderamata kepada Hasidah


02 Disember 2010

BETONG. Wanita perlu melengkapkan dan menguasai ilmu untuk pembangunan Negara, serta perlu melengkapkan diri untuk Pembangunan diri dan keluarga kerana ianya amat penting dalam menangani cabaran dan tugasan seharian.

Kenyataan tersebut menurut Yang Berhormat Sharifah Hasidah Syed Aman Ghazali, Ahli Dewan Undangan Negeri(ADUN) N7 Semariang ketika merasmikan Majlis Sambutan Hari Wanita Kebangsaan 2010 peringkat Parlimen P.204 Betong hari ini.

Menurut beliau, kerajaan amat perihatin dan sentiasa memberikan yang terbaik dan merancang berbagai program ilmu untuk wanita sertai sebagai mendidik mereka untuk terus meningkatkan pengetahuan yang berguna untuk pembangunan diri dan kemajuan keluarga.

Justeru, Hasidah menyeru kepada semua wanita agar melibatkan diri dalam apa jua program yang dirancang oleh kerajaan serta mampu mengharungi cabaran yang semakin meningkat di negara ini bagi mengelakkan berlakunya masalah-masalah seperti isu Kemiskinan yang melibatkan wanita di bandar dan luar bandar seperti ibu tunggal, Peningkatan kes keganasan juga melibatkan wanita serta wanita sentiasa terdedah dan lebih berisiko dijangkiti berbagai penyakit, tambah beliau.

Program yang bertemakan ‘1 Azam Wanita 1 Malaysia’ yang dianjurkan oleh Jabatan Pembangunan Wanita dengan kerjasama Majlis Pembangunan Wanita dan Keluarga(MPWK) P.204 Betong di adakan bertempat di Dewan Panglima Rentap Betong.

Pada perkembangan yang sama, seramai hampir 200 orang peserta telah menghadiri sesi ceramah yang melibatkan penduduk-penduduk sekitar Betong yang dilangsungkan sebelum majlis tersebut. Pengisian ceramah yang lebih mencakupi tajuk program pembangunan wanita pada masa kini.

Terdahulu, seramai 13 peserta telah menyertai pertandingan masakan yang telah dijalankan pada hari yang sama. Hasidah juga berkesempatan menyampaikan hadiah kepada pemenang dimana Hajah Dayang Jelita binti Abang Zaini telah dinobatkan sebagai johan manakala Puan Rakayah binti Saibi dan Puan Faridah binti Rajuna di tempat kedua dan ketiga.

Penglibatan Jabatan Kesihatan Betong dalam Kempen Derma Darah, Pameran Pembangunan bersama Kraftangan Betong dan Bengkel Jahitan Kemas Kampung Tengah Betong turut menyerikan sambutan Hari Wanita tersebut

Turut hadir pada majlis berkenaan ialah Cik Rohani binti Sejeli, PTS Pejabat Daerah Betong merangkap setiausaha MPWK P.204 Betong, Datin Grace, isteri Residen Bahagian Betong, Ketua-ketua Jabatan dan Ketua-ketua Masyarakat

















Tiada ulasan:

Catat Ulasan